Verduurzamen en groot onderhoud 32 huizen

Huizen Balk Zuid Gereed

Groot onderhoud in samenspraak met bewoners

In Balk hebben we 32 woningen verduurzaamd. Ook voerden we groot onderhoud uit. Bij de totstandkoming van de plannen hebben we geluisterd naar de wensen van de bewoners. De werkzaamheden zijn nu klaar.

Welke werkzaamheden?

De 32 huizen in de Menno Simonszstraat, Harmen Gabesstraat, Herman Gorterstraat en Gansfortstraat waren toe aan groot onderhoud. Het was nodig dat de daken werden vervangen. 

We voerden onderhoudswerkzaamheden uit om combinatie met duurzaamheidsmaatregelen. Zoals het aanbrengen van een nieuw geïsoleerd dak, zonnepanelen, nieuwe kunststof kozijnen, HR++ glas, het aanpassen van de mechanische ventilatie, het (bij)isoleren van de vloer en gevels.

Met alle maatregelen is het binnenklimaat in de woning behoorlijk verbeterd. Bewoners merken dit in het wooncomfort en in het energieverbruik. De woning krijgt daarmee een Energielabel A.

Ook kregen de huizen aan de buitenkant een frisse uitstraling met het vernieuwde dak, schone gevels en een nieuw huisnummer. Alle onderhoudswerkzaamheden voerden we uit zonder dat hier huurverhoging tegenover staat. Alleen voor de nieuw te plaatsen zonnepanelen betalen bewoners een maandelijkse bijdrage in de servicekosten. 

Samenspraak met bewoners

Huurders weten vaak als beste wat er wel en niet goed is aan de woning. De bewoners hebben we daarom gevraagd waar men mogelijk last van heeft in het huis dat invloed heeft op het woongenot. Ook vroegen we naar de woonwensen. De meerderheid gaf aan last te hebben van tocht en had de wens dat de woningen beter werd geïsoleerd. Ook gaven meerdere bewoners aan de wens te hebben voor een ruimte voor het witgoed. De input van de bewoners hebben we meegenomen bij het maken van de plannen.

Bewonersavond 21 April Foto 2
Huizen Balk Zuid Gereed2

Voorbereiding plannen

Tot dat een groot onderhoudsproject kan worden uitgevoerd is er een lange voorbereidingstijd nodig.

  • Dat startte met de vragenlijst onder de bewoners.
  • Nadat we alle wensen in kaart hadden, hebben we aanvullende onderzoeken laten doen met een blowerdoortest en een warmtescan. Ook werd ondertussen een ecologisch onderzoek uitgevoerd.
  • Vervolgens zijn we begonnen met de voorbereidingen van de plannen en werd de  aannemer geselecteerd. De huurdersorganisatie en een bewoner van één van de huizen hebben samen met mensen van Dynhus gekozen voor Lenferink Vastgoedonderhoud. Zij hebben de plannen verder uitgewerkt. 
  • Deze plannen hebben tijdens een informatieavond gepresenteerd waarna er mooie gesprekken met de bewoners op gang kwamen. Bewoners die niet aanwezig konden zijn, ontvingen een naslagwerk met informatie over het groot onderhoud van hun huis.
  • Voordat we starten met de werkzaamheden is er met iedere bewoner een persoonlijk gesprek thuis. In dat gesprek nemen we alles tot in detail met de bewoners door. Ook krijgen zij een brochure met alle informatie. 
  • Lenferink Vastgoedonderhoud startte eind augustus met de werkzaamheden en rondde het project in december af. 

 

Waar kan je terecht voor vragen?

Manja van Meerloo is het aanspreekpunt voor de bewoners. Bij haar kan men terecht voor vragen of het bespreken van de persoonlijke situatie. 




Dynhus Portret Manja
Snel contact?
We staan je graag te woord.