Groot onderhoud in samenspraak met bewoners

In de Balk Zuid gaan we 32 woningen verduurzamen. Ook voeren we groot onderhoud uit. Bij de totstandkoming van de plannen hebben we geluisterd naar de wensen van de bewoners. De plannen zijn nu klaar, eind augustus starten we met de uitvoering.

Herman Gorterstraat 22 28 Dynhus Woningen Balk Fotografie Jessie Jansen 14

Wat gaan we doen?

De 32 huizen in de Menno Simonszstraat, Harmen Gabesstraat, Herman Gorterstraat en Gansfortstraat zijn toe aan groot onderhoud. Het is nodig dat de daken worden vervangen. 

We voeren onderhoudswerkzaamheden uit die we combineren met duurzaamheidsmaatregelen. Zoals het aanbrengen van een nieuw geïsoleerd dak, zonnepanelen, nieuwe kunststof kozijnen, HR++ glas, het aanpassen van de mechanische ventilatie, het (bij)isoleren van de vloer en gevels.

Met alle maatregelen verbetert het binnenklimaat in de woning behoorlijk. Bewoners merken dit in het wooncomfort en in het energieverbruik. De woning heeft straks een Energielabel A.

Ook krijgen de huizen aan de buitenkant een frisse uitstraling met het vernieuwde dak, schone gevels en een nieuw huisnummer. Alle onderhoudswerkzaamheden voeren we uit zonder dat hier huurverhoging tegenover staat. Alleen voor de nieuw te plaatsen zonnepanelen betalen bewoners een maandelijkse bijdrage in de servicekosten. 

Samenspraak met bewoners

Huurders weten vaak als beste wat er wel en niet goed is aan de woning. De bewoners hebben we daarom gevraagd waar men mogelijk last van heeft in het huis dat invloed heeft op het woongenot. Ook hebben we naar woonwensen gevraagd. De meerderheid gaf aan last te hebben van tocht en had de wens dat de woningen beter werd geïsoleerd. Ook gaven meerdere bewoners aan de wens te hebben voor een ruimte voor het witgoed. De input van de bewoners hebben we meegenomen bij het maken van de plannen.

Bewonersavond 21 April Foto 2
Gansfortstraat 1 7 Dynhus Woningen Balk Fotografie Jessie Jansen 15

Voorbereiding plannen

Tot dat een groot onderhoudsproject kan worden uitgevoerd is er een lange voorbereidingstijd nodig.

  • Dat startte met de vragenlijst onder de bewoners.
  • Nadat we alle wensen in kaart hadden, hebben we aanvullende onderzoeken laten doen met een blowerdoortest en een warmtescan. Ook werd ondertussen een ecologisch onderzoek uitgevoerd.
  • Vervolgens zijn we begonnen met de voorbereidingen van de plannen en werd de  aannemer geselecteerd. De huurdersorganisatie en een bewoner van één van de huizen hebben samen met mensen van Dynhus gekozen voor Lenferink Vastgoedonderhoud. Zij hebben de plannen verder uitgewerkt. 
  • Deze plannen hebben tijdens een informatieavond gepresenteerd waarna er mooie gesprekken met de bewoners op gang kwamen. Bewoners die niet aanwezig konden zijn, ontvingen een naslagwerk met informatie over het groot onderhoud van hun huis.
  • Voordat we starten met de werkzaamheden is er met iedere bewoner een persoonlijk gesprek thuis. In dat gesprek nemen we alles tot in detail met de bewoners door. Ook krijgen zij een brochure met alle informatie. 
  • Eind augustus start Lenferink Vastgoedonderhoud met de werkzaamheden.

 

Waar kan je terecht voor vragen?

Manja van Meerloo is het aanspreekpunt voor de bewoners. Bij haar kan men terecht voor vragen of het bespreken van de persoonlijke situatie. 




Dynhus POP Icon 960X720 Rgb #9D8AD3
Snel contact?
We staan je graag te woord.