Ga naar de inhoud

De huren van woningcorporaties gaan op 1 juli omhoog. De regering wilde eerst dat de huren dit jaar en volgend jaar niet zouden stijgen. Dat heet huurbevriezing. Maar dat plan gaat niet door. Er is de afgelopen weken veel onduidelijkheid geweest. We snappen dat dit voor huurders vervelend is. Hieronder leggen we uit waarom de huurverhoging nodig is.

Woningcorporaties houden huren laag

Woningcorporaties vragen niet de hoogste huur. Ze letten er juist op dat de huur betaalbaar blijft. De huur bij een woningcorporatie is meestal lager dan bij een commerciële verhuurder. De afgelopen jaren stegen de huren. Maar de inkomens en uitkeringen stegen meer. Daardoor zijn de meeste huurders nu iedere maand een kleiner deel van hun inkomen kwijt aan de huur. Toch zijn er mensen die moeite hebben om rond te komen en hun huur te betalen. Bijvoorbeeld omdat hun inkomen te laag is. Dan kunnen zij altijd bij ons terecht. Samen kijken we welke hulp mogelijk is.

Waarom een huurverhoging?

  • Corporaties maken geen winst. De opbrengst van de huurverhoging gebruiken we om onze woningen te onderhouden en te verduurzamen. Ook kunnen we zo nieuwe woningen bouwen.
  • Wij mogen de kale huur dit jaar met maximaal 5% verhogen. Kale huur is het bedrag dat je betaalt voor je woning zonder servicekosten.
  • Gemiddeld stijgt de huur bij ons per 1 juli 2025 met ongeveer 4%. Wettelijk gezien mag de verhoging maximaal 4,5% zijn. Wij kiezen voor een lager percentage, om de huur zo betaalbaar mogelijk te houden.

Hoe wordt de huurverhoging bepaald?

  • Dit jaar gebruiken we een nieuwe manier om het percentage van de huurverhoging te bepalen. Niet iedereen krijgt daardoor hetzelfde percentage.
  • Sommige woningen krijgen een hogere of lagere verhoging. Dit hangt af van de kwaliteit van de woning. Zo willen we zorgen dat woningen van gelijke kwaliteit ongeveer evenveel kosten.
  • We gebruiken hiervoor het woningwaarderingsstelsel (WWS). Dit is een puntensysteem dat kijkt naar zaken onder meer oppervlakte, energielabel en voorzieningen van de woning.
  • De overheid bepaalt met hetzelfde systeem wat de hoogste huurprijs mag zijn. Wij kiezen ervoor om slechts 62% van deze maximale toegestane huur te vragen. Zo blijft de woning betaalbaar en kun je huurtoeslag krijgen, afhankelijk van je inkomen.
  • Als een woning opnieuw wordt verhuurd, gaat de huur (als dat nodig is) naar 62% van de maximale toegestane huurprijs. Daarom is de huurverhoging niet voor iedereen hetzelfde. Want is de huur van je woning al op 62% vastgesteld, of hoger? Dan krijg je geen verhoging. Zit je onder de 62%? Dan gaat je huur wel omhoog.

Waaruit bestaan de servicekosten?

  • Je betaalt maandelijks voor onder andere het glasfonds, het kleinonderhoudsfonds en eventueel € 5 voor zonnepanelen.
  • In appartementencomplexen komen daar kosten bij voor schoonmaak, tuinonderhoud en stroom in gezamenlijke ruimten zoals de lift, de hal en de galerij.

Hoe gaat het verder?

Alle huurders ontvingen al een brief in april over de huurverhoging. Afgelopen week kreeg je opnieuw een brief of e-mail. Daarin staat dat de huurverhoging toch doorgaat.

Neem contact met ons op als u betalingsproblemen krijgt

Aarzel niet en neem contact met ons op. We kijken graag met u naar een oplossing. Of bekijk verschillende regelingen op: www.datgeldtvoormij.nl of www.sudwestfryslan.nl.