Cookie instellingen
Dynhus maakt gebruik van cookies. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Daar is ook de mogelijkheid om aan te geven welke cookies je accepteert.
Halen én brengen
Ik zette hem neer bij mijn voordeur en richtte hem in met houdbaar voedsel, zoals blikken en potten groentes. Ik dacht: ‘Ik zie wel hoe het loopt.’ Hij liep helemaal vol! Mensen brachten zelf ook allerlei potten en blikken en persoonlijke verzorgingsproducten. Tegelijkertijd haalden ze er ook zelf weer spullen uit.”
Hoge gasprijzen
Via een mail naar het ‘Lemster Nijs’ en een speciaal aangemaakte Facebookgroep vroeg Geertje extra aandacht voor de Buurtkast. “Nu rouleert het allemaal goed. Dit was wat ik graag wilde: gewoon mensen helpen. Door de hoge gasprijzen en dure boodschappen komen mensen soms in de problemen. Als ik ze door de Buurtkast een beetje kan helpen, dan is dat mooi meegenomen.
Naast blikken en potten groentes merk ik nu ook dat mensen er resten van hun kerstpakket in doen. Zelf bestel ik nu ook vaker verse groentes en brood voor de Buurtkast. Kortgeleden bracht iemand hier drie tassen vol met tandpasta, shampoo en andere verzorgingsproducten. Daar hebben mensen ook veel behoefte aan. Ik merk dat speelgoed wat minder loopt.”
Geweldig idee
Geertje legt uit dat de kast 24 uur per dag en zeven dagen per week open is en dat het allemaal in goed vertrouwen gaat. “Soms bellen mensen aan en vertellen dat ze er iets uit hebben gehaald, maar er ook weer wat in hebben gedaan. Postbodes of mensen van de Jehova Getuigen bellen soms ook aan en zeggen dat ze het een geweldig idee vinden. Op deze manier bereik ik de mensen die ik wil bereiken. En als het zo doorgaat wil ik er nog een kast bij. Als ik het kan uitbouwen dan doe ik dat.”