Cookie instellingen
Dynhus maakt gebruik van cookies. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Daar is ook de mogelijkheid om aan te geven welke cookies je accepteert.
Wij vinden het belangrijk dat jij kunt (blijven) wonen in de omgeving waar jij je het beste thuis voelt. Daarom denken we graag met jou mee. We helpen je bij woonvragen, regelen samen de nodige huur- én geldzaken.
Bij het huren van een woning komen ook de nodige geldzaken kijken. Je leest over hoe de hoogte van jouw huur is opgebouwd, welke afspraken we met jou maken over het betalen van de huur en wat je kunt doen als dit even niet lukt.
Je kunt de huur het beste automatisch betalen. Zo vergeet je nooit de huur te betalen en weet je zeker dat je huurbetaling op tijd bij ons binnen is. Je hoeft zelf niets te doen. Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt het nieuwe bedrag automatisch doorgevoerd. Wil je dat liever niet? Dan kun je ook maandelijks een periodieke overboeking regelen via je bank. Let er dan wel op dat je bij de jaarlijkse huurverhoging het bedrag aanpast. Je kunt er ook voor kiezen om de huur met de pin te betalen op ons kantoor.
Je betaalt de huur vóór de eerste van de maand, dit hebben we zo afgesproken in je huurcontract. Is dit lastig voor jou? Je kunt ook gebruik maken van de 13=12 actie. Je betaalt dan een jaar lang naast je huur, iedere maand 1/12 deel van je maandhuur extra. Na een jaar kun je dan de huur weer vóór de eerste van de maand betalen.
We denken graag met je mee als je problemen hebt met het betalen van je vaste lasten, zoals de maandelijkse huur. Neem dus gerust contact met ons op. We kijken dan samen naar mogelijke oplossingen of brengen je in contact met mensen die je verder kunnen helpen, zoals van het Sociaal wijkteam of het Gebiedsteam van de gemeente.
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met het Sociaal wijkteam van gemeente De Fryske Marren op 14 05 14 of door het invullen van het contactformulier.
Het Gebiedsteam van gemeente Súdwest Fryslân bel je op 14 05 15 of bereik je via het contactformulier.
Ja, je kunt de huur op ons kantoor betalen. Onze voorkeur gaat uit naar betalen met de pin. Eventueel contant betalen is ook mogelijk.
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in je huurkosten. Deze tegemoetkoming betaalt de overheid. Als je denkt dat je voor huurtoeslag in aanmerking komt, dan kun je dit aanvragen via de Belastingdienst > Mijn toeslagen. Om in te loggen bij de belastingdienst heb je je DigiD nodig. Lukt digitaal aanvragen niet? Dan kun je ook bellen naar (0800) 0543.
Je betaalt iedere maand huur voor het huren van je huis. Dit doe je vóór de eerste van de maand. De makkelijkste manier is via automatisch incasso.
De huur wordt dan automatisch iedere maand van je rekening afgeschreven. Zo vergeet je nooit de huur te betalen en weet je zeker dat je huurbetaling op tijd bij ons binnen is. Je hoeft zelf niets te doen. Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt het nieuwe bedrag automatisch doorgevoerd.
Betaal je de huur nog niet met een automatische incasso? Je kunt dit eenvoudig zelf regelen via Mynhus.
Het kan iedereen wel eens overkomen dat het niet lukt om een maandhuur (op tijd) te betalen. We snappen dat dit erg vervelend is. Neem daarom zo snel mogelijk contact met ons op, dan gaan we samen op zoek naar een oplossing.
Betaalafspraak
Het is mogelijk om een betaalafspraak maken. Een aanvraag hiervoor doe je makkelijk online.
Door op tijd contact met ons op te nemen, kunnen we betalingsafspraken maken en voorkomen dat we het innen van de huur over moeten dragen aan een deurwaarder. Dit scheelt een hoop zorgen en een flink bedrag aan deurwaarderskosten.
De huur die je betaalt voor jouw woning bestaat uit de zogenoemde kale huurprijs (netto-huurprijs) en bijkomende kosten. Samen is dit de brutohuur. De brutohuur is het bedrag dat je maandelijks aan ons betaalt.
Bijkomende kosten kunnen bestaan uit een klein onderhoudsfonds voor bijvoorbeeld reparaties zoals vervangen of repareren van hang- en sluitwerk, het schoonmaken van dakgoten en het ontstoppen van het riool; het glasfonds bij schade aan je ramen; servicekosten voor bijvoorbeeld het onderhouden van gemeenschappelijke ruimtes of bijvoorbeeld voor de huur van een schutting.
De kale huurprijs en de bijkomende kosten voor jouw woning vind je terug in je huurovereenkomst.
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in je huurkosten. Deze tegemoetkoming betaalt de overheid. Of je in aanmerking komt voor huurtoeslag hangt onder andere af van de nettohuur van je woning, je (gezamenlijke) inkomen, je leeftijd en de samenstelling van je huishouden.
Als je denkt dat je voor huurtoeslag in aanmerking komt, dan kun je dit aanvragen via de Belastingdienst.
Om in te loggen bij de belastingdienst heb je je DigiD nodig. Lukt digitaal aanvragen niet? Dan kun je ook bellen naar (0800) 0543.
Heb je geldzorgen en vind je het lastig om iedere maand de rekeningen te betalen? Dan is het extra belangrijk dat je op tijd contact met ons opneemt. We kunnen dan samen kijken naar mogelijke oplossingen.
Er zijn organisaties die je hierbij kunnen helpen. Op de volgende pagina vind je een overzicht van alle organisaties in jouw gemeente. Ook geven we je een overzicht van websites waar je meer informatie kunt vinden bij geldzorgen.
Het kan ook zijn dat we je in contact brengen met het Sociaal Wijkteam. De begeleiding van dit team kan variëren van het op een rijtje zetten van je financiën tot het maken van een volledige budgettering van je inkomsten en uitgaven. Wil je liever dat we bij jou thuis langskomen, laat het ons dan weten.