Cookie instellingen
Dynhus maakt gebruik van cookies. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Daar is ook de mogelijkheid om aan te geven welke cookies je accepteert.
Alle veel voorkomende vragen vind je in dit overzicht. Staat je vraag er niet tussen? Laat het ons weten!
Als je jouw inloggegevens kwijt bent dan kun je via Mynhus nieuwe aanvragen. Ga hiervoor naar het klantenportaal Mynhus en klik je op de link 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt? Klik dan op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is belangrijk dat je het e-mailadres invult dat bij ons bekend is. Via dit e-mailadres ontvang je een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.
De huur van je woning kun je iedere dag van de maand opzeggen. Houdt wel rekening met de opzegtermijn van minimaal een maand.
Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan een maand van tevoren op te zeggen.
Het opzeggen van je huur regel je gemakkelijk online via Mynhus.
Een medebewoner is iemand die bij jou in huis woont. Dit kan je kind zijn, maar ook bijvoorbeeld je partner of een familielid. Een medehuurder staat samen met jou op het huurcontract als huurder en heeft daarmee rechten en plichten.
Zorg ervoor dat je tuin er netjes uitziet. Dit betekent dat je:
De opzegtermijn van je huurwoning is een maand. Je kunt iedere dag van de maand de huur opzeggen. Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan één maand van tevoren op te zeggen.
Op de laatste huurdag komt een medewerker van Dynhus bij je langs om de sleutels van je over te nemen. Over het tijdstip maken we een afspraak. Wij zorgen voor de sleuteloverdracht naar de nieuwe huurder.
Wanneer je een huurcontract tekent, teken je ook voor de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan alle rechten en plichten van jou als huurder en van ons als verhuurder.
Sinds 1 maart 2018 hebben we nieuwe huurvoorwaarden. Deze gelden alleen voor huurders die na deze datum een huurovereenkomst met ons hebben afgesloten. Had je voor 1 maart 2018 al een huurovereenkomst met Dynhus? Dan gelden de oude voorwaarden die je ontving bij je huurcontract.
Nee, het onderverhuren van je woning aan iemand anders is niet toegestaan. Dit staat ook in het huurcontract dat je hebt ondertekend.
We gaan er altijd vanuit dat de woning netjes en schoon wordt achtergelaten. Als je de woning hebt opgezegd, plannen we een verhuisadviesgesprek. Tijdens dit gesprek loop je samen met een woonadviseur door de woning en maak je afspraken over hoe je de woning netjes achterlaat. Natuurlijk houden we ook rekening met normale slijtage van onderdelen en voorzieningen.
De kans dat je jouw woning kunt kopen, is niet groot. Er worden gemiddeld zo’n 20 koopwoningen per jaar aangemerkt voor verkoop. Als jouw woning aangemerkt is voor verkoop, dan krijg je hierover bericht van ons. Je krijgt dan de mogelijkheid om je woning van Dynhus te kopen.
Je schrijft je in via ons klantportaal Mynhus. Hier maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan. Daarna ontvang je van ons een bevestiging van je inschrijving via de mail. Je kunt vervolgens inloggen en reageren op ons woningaanbod.
Via het klantportaal Mynhus maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan.
Om je in te schrijven als woningzoekende heb je jouw e-mailadres en je inkomensgegevens nodig.
Voor het inschrijven als woningzoekende hoef je niets te betalen.
De meeste woningen wijzen we toe aan huishoudens met een inkomen tot €47.699,- voor eenpersoons huishoudens en voor meerpersoons huishoudens €52.671,- (prijspeil 2024). Jaarlijks moeten wij als woningcorporatie ten minste 85% van de vrijkomende sociale huurwoningen aan die huishoudens toewijzen.
Verdien je meer dan €47.699,- (eenpersoons huishouden) of samen met je partner meer dan €52.671 (meerpersoons huishouden)? Dan is de kans erg klein dat je in aanmerking komt voor één van onze woningen.
Schade of een reparatie melden, kun je op twee manieren doen. Door een reparatieverzoek via deze website te versturen of telefonisch (0514) 60 80 80. Meld je reparatie wel voor 12 uur.
Heb je een probleem dat direct moet worden verholpen en niet tot de volgende dag kan wachten. Zoals een cv- of stroomstoring, liftstoring, glasschade of een grote lekkage of rioolverstopping. Dan is dit vaak een spoedreparatie. Deze worden meestal door externen opgelost.
Als je woont in Lemmer, Echten, Echtenerbrug, Oosterzee, Bantega of Delfstrahuizen, bel dan direct met: Energiewacht Groep op storingsnummer (088) 200 85 55. Als je in een andere plaats woont, dan bel je met: Breman Service Drachten op (0900) 82 12 174.
Bij glasschade mail je met: Direct Glas, service@directglas.nl
Schades aan buitenramen mag je per mail melden inclusief foto's en omschrijving
Als je buitengesloten bent, dan kun je ons bellen voor hulp. We zorgen ervoor dat er zo snel mogelijk iemand naar je toe komt. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Een tip voor de volgende keer: zorg er altijd voor dat je ergens een reservesleutel hebt, bijvoorbeeld bij familie in de buurt of bij buren die je vertrouwt.
Bel bij een rioolverstopping direct met: Riool Reinigingsservice (RRS) op (0800) 099 13 13.
Staat er iemand voor jouw deur die werkzaamheden wil doen in of rondom jouw woning (met of zonder afspraak)? Vraag dan naar een legitimatiebewijs. Onze medewerkers, maar ook bedrijven die werkzaamheden voor Dynhus uitvoeren, kunnen zich legitimeren. Vertrouw je het niet? Bel dan voor de zekerheid met onze klantadviseurs.
Als je woont in Lemmer, Echten, Echtenerbrug, Oosterzee, Bantega of Delfstrahuizen, bel dan direct met: Energiewacht Groep op storingsnummer (088) 200 85 55. Als je in een andere plaats woont, dan bel je met: Breman Service Drachten op (0900) 82 12 174.
Veel reparaties en schade voert Dynhus voor je uit. Voor sommige zaken ben je als huurder verantwoordelijk. Voor een totaaloverzicht hebben we een schema waarin je ziet wie waarvoor verantwoordelijk is. Bekijk wie waarvoor verantwoordelijk is en wie welke kosten betaalt.
Als je huurder bent, sta je niet ingeschreven als woningzoekende. Ben je op zoek naar een andere woning, schrijf je dan in via het klantportaal Mynhus. Als je al eerder hebt ingelogd op het klantportaal dan kun je deze inloggegevens gebruiken.
Het is niet mogelijk om met voorrang een woning te krijgen als je door een relatiebreuk met spoed op zoek bent naar een andere woning.
We wijzen een woning toe aan degene met de langste zoekduur. Dit is de tijd die je bij ons in staat ingeschreven als woningzoekende. Hoelang het precies duurt voordat je in aanmerking komt voor een woning is lastig in te schatten, omdat dit verschilt per soort woning, buurt en woonplaats.
Ja, alle woningen worden gepubliceerd. Behalve de woningen die binnenkort worden gesloopt, publiceren we niet.
Ja, je kunt een garage bij ons huren. De garages die vrijkomen, vind je tussen het woningaanbod in Mynhus. Om te kunnen reageren op ons aanbod heb je een account nodig. Je kunt je hiervoor inschrijven bij het klantportaal ‘Mynhus’.
Je kunt je altijd inschrijven als je op zoek bent naar een andere woning. Het is wel belangrijk dat je de achterstand van je huur hebt betaald als je op een woning reageert. Alleen dan kom je in aanmerking voor een woning.
Je betaalt de huur vóór de eerste van de maand, dit hebben we zo afgesproken in je huurcontract. Is dit lastig voor jou? Je kunt ook gebruik maken van de 13=12 actie. Je betaalt dan een jaar lang naast je huur, iedere maand 1/12 deel van je maandhuur extra. Na een jaar kun je dan de huur weer vóór de eerste van de maand betalen.
Het kan iedereen overkomen dat het een keer niet lukt om de maandelijkse huur (op tijd) te betalen. We snappen dat dit erg vervelend is. Je kunt in zo’n geval een betaalafspraak met ons maken. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact met ons op of vul het online formulier in. Dan kijken we samen welke betaalafspraak de beste oplossing is voor jou en voor ons.
Het bankrekeningnummer van Dynhus is: NL15 RABO 0337 0010 65.
Het bedrag is waarschijnlijk gestorneerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben: te weinig saldo op je rekening, een algehele blokkade op incasso’s of een handmatige stornering. Vraag bij je bank na wat de oorzaak is. Om je huur alsnog te betalen, kun je de bank een nieuwe betalingsopdracht geven. Je kunt de huur met je pinpas bij ons op kantoor betalen.
We denken graag met je mee als je problemen hebt met het betalen van je vaste lasten, zoals de maandelijkse huur. Neem dus gerust contact met ons op. We kijken dan samen naar mogelijke oplossingen of brengen je in contact met mensen die je verder kunnen helpen, zoals van het Sociaal wijkteam of het Gebiedsteam van de gemeente.
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met het Sociaal wijkteam van gemeente De Fryske Marren op 14 05 14 of door het invullen van het contactformulier.
Het Gebiedsteam van gemeente Súdwest Fryslân bel je op 14 05 15 of bereik je via het contactformulier.
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in je huurkosten. Deze tegemoetkoming betaalt de overheid. Als je denkt dat je voor huurtoeslag in aanmerking komt, dan kun je dit aanvragen via de Belastingdienst > Mijn toeslagen. Om in te loggen bij de belastingdienst heb je je DigiD nodig. Lukt digitaal aanvragen niet? Dan kun je ook bellen naar (0800) 0543.
Je kunt de huur het beste automatisch betalen. Zo vergeet je nooit de huur te betalen en weet je zeker dat je huurbetaling op tijd bij ons binnen is. Je hoeft zelf niets te doen. Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt het nieuwe bedrag automatisch doorgevoerd. Wil je dat liever niet? Dan kun je ook maandelijks een periodieke overboeking regelen via je bank. Let er dan wel op dat je bij de jaarlijkse huurverhoging het bedrag aanpast. Je kunt er ook voor kiezen om de huur met de pin te betalen op ons kantoor.
Betaal je via automatische incasso? Dan kan je het rekeningnummer waarmee je de huur betaalt wijzigen in Mynhus via ‘mijn acties’. Zorg wel dat je ingelogd bent.
Betaal je niet met een automatische incasso? Dan kun je ons bellen of een mail sturen. Je ontvangt dan een machtiging via de post. Als je deze ondertekent en retour stuurt, dan passen wij het rekeningnummer voor je aan.
Ja, je kunt de huur op ons kantoor betalen. Onze voorkeur gaat uit naar betalen met de pin. Eventueel contant betalen is ook mogelijk.
Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.
Zodra de reactietermijn van een woning is verstreken, kun je op je persoonlijke pagina in Mynhus zien hoe hoog je bent geëindigd voor de woning waarop je hebt gereageerd.
Je logt in op je persoonlijke pagina in Mynhus. Ga naar ‘woningaanbod’ en klik op de woning van je keuze. Je kunt op een woning reageren door op ‘reageer’ te klikken.
Misschien kan iemand in jouw omgeving je helpen met het reageren op woningen. Lukt dat niet? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Als je een woning aangeboden hebt gekregen, dan plannen we eerst een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek nemen we je gegevens en documenten door, zoals je inkomensverklaring en de verhuurdersverklaring. Als alles in orde is, dan maak je zelf een afspraak met de vertrekkende huurder om de woning te bezichtigen.
Ja, dat kan door in te loggen op je persoonlijke pagina van Mynhus en te klikken op ‘ik heb gereageerd op een woning’. Je ziet dan een overzicht met je reacties. Als de woning nog aan niemand is aangeboden, kun je de reactie verwijderen door op het kruisje te klikken.
Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.
Een keer in de twee jaar komt Energiewacht Groep langs voor serviceonderhoud van je cv-ketel, als je in Lemmer, Echten, Echtenerbrug, Oosterzee, Bantega of Delfstrahuizen woont. Woon je in een andere plaats, dan komt Breman Service Drachten hiervoor bij je langs. Zij nemen zelf contact met je op als je cv-ketel aan onderhoud toe is. Let op: Het is belangrijk dat deze servicebeurt een keer in de twee jaar plaatsvindt. Zo blijft je veiligheid gegarandeerd en stook je bovendien voordeliger.
Als de ramen aan de binnenkant wel droog zijn, dan hoef je niets te doen. Dit komt in het najaar vaker voor door het grote temperatuurverschil tussen dag en nacht en komt vooral voor bij nieuw dubbel glas. Het is een teken dat het glas goed isoleert. In de loop van de ochtend verdampt het vocht weer.
Wij zorgen voor het onderhoud dat eens in de zoveel jaar nodig is. Dit noemen we periodiek onderhoud. Voorbeelden zijn het schilderen van kozijnen en deuren aan de buitenkant van je huis, onderhoud aan het dak en het vervangen van de cv-ketel. Is het tijd voor periodiek onderhoud? We laten je ruim van tevoren weten wanneer we ermee starten.
De overheid heeft richtlijnen voor het toewijzen van huurhuizen. Dit betekent dat het huis moet passen bij je inkomen en de grootte van je huishouden. Je inkomen controleren we aan de hand van een actuele inkomensverklaring. Zonder geldige inkomensverklaring kunnen we je geen woning toewijzen. Een kopie van de 'Definitieve Aanslag Inkomstenbelasting' mag ook als inkomensverklaring worden gebruikt. Het is belangrijk dat je deze op tijd regelt en meeneemt naar het gesprek.
Je inkomensverklaring is een verklaring van de Belastingdienst over de hoogte van je jaarinkomen. Op de inkomensverklaring staat het bruto jaarinkomen. Je kunt deze eenvoudig downloaden via de Belastingdienst met je DigiD. Telefonisch aanvragen kan ook kosteloos via telefoonnummer (0800) 0543. Je hebt dan wel je Burgerservicenummer nodig. Het duurt minimaal vijf werkdagen voordat je de inkomensverklaring ontvangt als je de verklaring telefonisch aanvraagt.
Een verhuurdersverklaring is een schriftelijk document waarop de verhuurder van jouw huidige woning aangeeft of zij jouw woon- en betaalgedrag als positief hebben ervaren.
In een verhuurdersverklaring geeft de verhuurder van jouw huidige woning het volgende aan:
Als je in aanmerking komt voor een woning waarop je hebt gereageerd, dan mag je maximaal twee keer een huis afwijzen. Na een derde afwijzing vervalt je inschrijving. Bedenk dus van tevoren hoe graag je de woning echt wilt.
Als je een aanbieding krijgt, dan is de kans dat je het huis krijgt erg groot. Er zijn nog wel een paar zaken die we moeten controleren. Bijvoorbeeld of je inkomen past bij de huurprijs van het huis en of de verhuurdersverklaring in orde is.
Als je een woning toegewezen hebt gekregen, dan bellen we je zo snel mogelijk nadat de reactietermijn van de woning is afgelopen. Dit kun je ook zien in het klantportaal op je persoonlijke pagina.
Als je een nieuw huis van ons gaat huren, stopt jouw inschrijving als woningzoekende automatisch. Je kunt je wel opnieuw inschrijven als woningzoekende.
Het is belangrijk dat je je binnen vijf dagen na de verhuisdatum het nieuwe adres doorgeeft aan de gemeente van je nieuwe woonplaats. Je kunt dit ook regelen via de website van de gemeente. De gemeente neemt jouw nieuwe adresgegevens op in de basisadministratie (GBA). Je wordt dan automatisch uitgeschreven op het adres waar je eerst woonde.
Ja dat kan zeker. Na 30 jaar vervangen we de badkamer kosteloos voor je als je kiest voor een standaard vervanging. Wil je eerder je badkamer laten vervangen? Dan betaal je een eigen bijdrage over de restwaarde. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.
Ben je handig en heb je klusplannen? Je mag zelf veranderingen aanbrengen in je huis, als je dit vooraf met ons overlegt. Samen spreken we af hoe je de verandering(en) aanbrengt en welke zaken je eventueel meeneemt als je gaat verhuizen.
Ja, we kunnen een tweede toilet voor je plaatsen. Deze verandering verrekenen we in de maandelijkse huur of je kiest ervoor het bedrag in één keer te betalen. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.
Ja, we kunnen jouw huis aanpassen zodat je er langer kunt blijven wonen. Dit kunnen we toen tegen een eenmalige betaling of een huurverhoging. Wil je hierover advies? Neem dan contact met ons op.
Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.
Via het klantportaal Mynhus maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan.
Een zonnepaneel zet energie van de zon om in stroom voor je huis. De stroom is niet gelijk geschikt om te gebruiken. De omvormer zet het om naar geschikte stroom voor de apparaten in je huis. De stroom die je opwekt, gebruik je meteen in je huis.
Het verbruik van je stroom gaat omlaag doordat je zelf stroom opwekt met de zonnepanelen. Dit kan ook positief uitpakken voor je energierekening. Als je stroom teruglevert aan de energieleverancier, krijg je hiervoor een bedrag. Daarnaast is het gebruik van zonne-energie goed voor het milieu, doordat het opwekken voor minder CO2-uitstoot zorgt.
Wat de zonnepanelen jou opleveren, hangt af van het aantal panelen dat bij jou wordt geplaatst én van je eigen energieverbruik. We gaan uit van een gemiddelde besparing van 30 euro per maand.
De stroom gaat meteen naar je apparaten en verlichting die op dat moment energie verbruiken. Bijvoorbeeld lampen, koffiezetapparaat of koelkast.
Wanneer je meer stroom opwekt dan je op dat moment gebruikt, wordt deze stroom teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Hiervoor krijg je geld van je energieleverancier. De hoogte van het bedrag hangt af van de voorwaarden van de energieleverancier.
De stroom die je betaalt is het verschil tussen:
1. Wat je betaalt voor je gebruikte stroom
2. Wat je vergoed krijgt met je opgewekte stroom
Het verrekenen van de opgewekte en verbruikte stroom heet salderen.
Je betaalt elke maand € 5,- aan servicekosten voor de zonnepanelen. Dit is voor als er iets kapot gaat en we het moeten herstellen. Je betaalt geen huur voor de zonnepanelen en de aanleg ervan.
Het weer heeft invloed op de hoeveelheid stroom die je opwekt. Ook bij bewolkte en donkere dagen wekken de panelen stroom op. Dat is wel veel minder dan wanneer de zon schijnt. Wek je op zo'n dag minder stroom op met de zonnepanelen dan dat je verbruikt? Dan komt de stroom van het openbare elektriciteitsnet.
Je hoeft zonnepanelen niet schoon te maken. Zonnepanelen hebben een coatinglaag. Deze laag zorgt ervoor dat bijvoorbeeld stof en vogelpoep niet blijft vastzitten. Doordat de panelen schuin op het dak liggen spoelen deze bij de eerste regenbui weer schoon. Gelukkig regent het in ons land regelmatig.
Wat doet een laagje stof voor de opbrengst? Dat is minimaal. De kosten voor het laten schoonmaken van de panelen zijn enorm en wegen niet op tegen de minimaal verminderde opbrengst. Afwachten is goedkoper.
De zonnepanelen en de omvormer geven niet aan als ze het niet meer doen. Check daarom iedere maand of alles het nog doet. Je kunt dat op verschillende manieren zien:
1. Op een (tussen)meter in de meterkast
2. Op het scherm van de omvormer
3. Op de app of online portal
De levensduur van zonnepanelen is ongeveer 35 jaar.
Het aantal zonnepanelen is afhankelijk van de beschikbare ruimte op jouw dak. We gaan uit van acht panelen per woning, maar bij enkele woningen passen er vier of zes panelen op het dak.
Het plaatsen van de zonnepanelen duurt één tot twee werkdagen.
Ja, de installateur maakt in de meterkast een extra groep speciaal voor de zonnestroom. Daarnaast brengt hij een kabel aan van de meterkast naar het dak. Ook plaatst hij de omvormer in je woning. Als de groepenkast niet geschikt is voor het aansluiten van de zonnepanelen, dan zorgt de installateur voor het aanpassen of vervangen van de groepenkast.
Het is afhankelijk van de situatie, hoe de kabels komen te liggen. We doen ons best de kabels zo onopvallend mogelijk weg te werken.
We plaatsen omvormer bij voorkeur op de zolder. Als dat niet mogelijk is, dan plaatsen we deze op een andere geschikte plaats.
Nee, je hoeft niets te doen. Wij melden de installatie van de zonnepanelen aan bij de netwerkbeheerder en daarmee ook bij jouw energiebedrijf.
Vlak voordat de werkzaamheden starten, vragen wij je de plek waar gewerkt gaat worden vrij te maken. De installateur geeft aan welke plek dat is. Door deze plek goed vrij te maken, bescherm je jouw eigendommen en kunnen de werkzaamheden goed worden uitgevoerd.
Als de zonnepanelen zijn geïnstalleerd, check dan regelmatig of alles het doet. Kijk daarom in de meterkast of de teller het doet. Dan weet je zeker dat ze werken en stroom aan het opwekken zijn.
Je kunt op verschillende manieren zien hoeveel energie je zonnepanelen opwekken:
1. In de meterkast is een extra (tussen)meter geplaatst. Daarop kan je zien wat de zonnepanelen opwekken in kWh. Door iedere maand de stand op te schrijven, kan je bijhouden hoeveel kWh de panelen opleveren.
2. Op het scherm van de omvormer
De meeste omvormers hebben een scherm. Op dit scherm kan je zien hoeveel stroom de panelen opwekken op dat moment.
3. App of online website
Hoeveel energie je zonnepanelen opleveren kan je ook aflezen vanaf je computer, telefoon of tablet. Dit kan door een internetverbinding met je omvormer te maken.
Overlast is een probleem waar iedereen mee te maken kan krijgen. En dat kan voor iedereen anders zijn. We adviseren om eerst zelf met de veroorzaker van de overlast in gesprek te gaan en samen naar een oplossing te zoeken. We snappen dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Lukt het echt niet om er samen met je buren uit te komen? Vul dan het digitale overlastformulier in via Mynhus. Een woonadviseur van Dynhus kijkt dan samen met jullie naar een oplossing.
Heb je overlast van een hennep- of wietkwekerij bij jou in de buurt? Of vermoed je dat er bij jou in de buurt een hennep- of wietkwekerij is? Meld dit dan direct bij de Politie via 0900 8844 of bij 'Meld Misdaad Anoniem’ via 0800 7000.
Probeer in contact te komen met je buren die de geluidsoverlast veroorzaken. Lukt dit niet, neem dan contact op met de politie. De politie is bereikbaar op telefoonnummer (0900) 88 44.
Buurtbemiddelaars zijn goed getrainde vrijwilligers, zij bemiddelen bij conflicten tussen buren. Een bemiddelaar gaat zonder te oordelen met de partijen om tafel op een neutrale plek om de problemen te bespreken. De bemiddelaar zorgt dat de partijen zelf een oplossing bedenken waar beide partijen mee kunnen leven en die voor beiden uitvoerbaar is. Zo blijft de sfeer goed en lopen de problemen niet te hoog op. Je kunt zelf contact opnemen met buurtbemiddeling De Kear, (0513) 33 42 70 of via de mail: teamzuid@sociaalwerkdekear.nl.
Het kweken van hennep is verboden. Het kweken van hennep of wiet in een woning van Dynhus is dan ook niet toegestaan. Het brengt overlast en veiligheidsrisico's met zich mee. Wordt er toch een hennep-of wietkwekerij ontdekt, dan hebben wij het recht om de huurovereenkomst te beëindigen en de woning te laten ontruimen.