Je hebt de huur opgezegd. En dan?

Bij een verhuizing komt best veel kijken. Eerst zeg je de huur op. Daarna inpakken, schoonmaken en het huis verlaten. Daarnaast komen er ook een aantal regelzaken bij kijken. Hier lees je wat belangrijk is om te weten.

Veelgestelde vragen

Hoe laat ik mijn woning achter als ik de huur heb opgezegd?

We gaan er altijd vanuit dat de woning netjes en schoon wordt achtergelaten. Als je de woning hebt opgezegd, plannen we een verhuisadviesgesprek. Tijdens dit gesprek loop je samen met een woonadviseur door de woning en maak je afspraken over hoe je de woning netjes achterlaat. Natuurlijk houden we ook rekening met normale slijtage van onderdelen en voorzieningen.

Waarmee moet ik rekening houden als ik de huur opzeg?

De huur van je woning kun je iedere dag van de maand opzeggen. Houdt wel rekening met de opzegtermijn van minimaal een maand.

Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan een maand van tevoren op te zeggen.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Het opzeggen van je huur regel je gemakkelijk online via Mynhus.

Wat is de opzegtermijn van mijn woning?

De opzegtermijn van je huurwoning is een maand. Je kunt iedere dag van de maand de huur opzeggen. Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan één maand van tevoren op te zeggen.

Verhuisadviesgesprek

Als je de huur hebt opgezegd, dan ontvang je hiervan een bevestiging.  Daarnaast nemen we contact met je op om een afspraak te maken voor het ‘verhuisadviesgesprek’. Ook maken we alvast een afspraak wanneer we de sleutels in ontvangst nemen. 

Tijdens het verhuisadviesgesprek loopt een woonadviseur van Dynhus met jou door je woning. Deze geeft aan hoe wij verwachten dat je de woning achterlaat en waar je eventueel nog even extra op moet letten.

Ook neemt de woonadviseur eventuele veranderingen met je door die je zelf in de woning hebt aangebracht.

Alle afspraken die jullie tijdens het verhuisadviesgesprek maken, noteert de woningadviseur. Je krijgt hiervan een exemplaar via de mail toegestuurd

 

In Gesprek
Dynhus POP Icon 960X720 Rgb #9D8AD3

Nieuwe huurder

Bezichtiging
Als je jouw woning hebt opgezegd, dan wordt deze aangeboden aan een nieuwe huurder. We geven je naam en telefoonnummer door aan de nieuwe huurder, zodat deze een afspraak met jou kan maken voor een bezichtiging in de woning. Je kunt dan eventueel ook afspraken maken over het overnemen van zaken.

Overname van zaken
Heb je zaken zoals vloerbedekking, laminaat, zonneschermen, meubels, witgoed of gordijnen die je graag ter overname wilt aanbieden? Vaak kan dat. Dit geldt voor de meeste dingen die los in de woning zijn aangebracht. Je ontvangt hiervoor bij de bevestiging van je opzegging een overnameformulier.

Overname is een afspraak tussen jou en de nieuwe huurder. De zaken die de nieuwe huurder van jou overneemt, leg je vast op het overnameformulier. Dit formulier ondertekenen jij én de nieuwe huurder.

Is er nog geen nieuwe huurder bekend op de laatste huurdag? Dan laat je de woning kaal achter.

Let op: Heb je asbesthoudende vloerbedekking, dan mag deze niet worden overgedaan aan de volgende huurder. Vanwege gezondheidsredenen laat Dynhus de vloerbedekking verwijderen door een erkend bedrijf. Ook de kosten nemen wij voor onze rekening.

 

Achterlaten van de woning

We gaan er altijd vanuit dat de woning netjes en volgens de afspraken uit het verhuisadviesgesprek wordt achtergelaten. Dit is meestal ook zo. Maar soms gebeurt dit niet.

Als wij op de laatste huurdag zien dat de gemaakte afspraken niet zijn uitgevoerd, dan voeren we ze zelf uit. De kosten hiervan worden dan in rekening gebracht bij de vertrekkende huurder.

In sommige gevallen is het mogelijk dat je onder bepaalde voorwaarden goederen (voorlopig) in de woning achterlaat. Dit overleg je dan met de woonadviseur van Dynhus.

Zelf aangebrachte veranderingen
Heb je zelf veranderingen in de woning aangebracht, zoals in de keuken of badkamer of heb je een muur verwijderd? We gaan ervan uit dat je hiervoor schriftelijk akkoord hebt gekregen van Dynhus en dat de kwaliteit goed is. Het kan dan zijn dat Dynhus deze verandering van je overneemt.

Met de woonadviseur maak je tijdens het verhuisadviesgesprek afspraken over de eventuele overname van deze zelf aangebrachte veranderingen.

Als het gaat om garages, schuurtjes of een tussenbouw. Dan verwijder je deze altijd, tenzij de volgende huurder de veranderingen, inclusief de onderhoudsplicht, van je overneemt.

 

 

HUIS Icon 960X720 Rgb
Dynhus SLEUTEL Icon 960X720 Rgb #FFC900

De laatste huurdag

Op de laatste huurdag komen we de sleutels bij je ophalen in de woning. Je levert dan ook het overnameformulier in. Ben je eerder klaar in de woning? Je kunt de sleutels ook eerder bij ons inleveren.

 

Verhuizing doorgeven

Nutsvoorzieningen
In je woning maak je gebruik van gas, water, elektra en kabel (cai-aansluiting). Je huidige energieleverancier en waterleverancier Vitens willen graag op tijd weten dat je gaat verhuizen. Vergeet dit dus niet.

Voor Vitens kun je dit eenvoudig online doen vanaf twee maanden voor de sleuteloverdracht.

Huurtoeslag
Als je huurtoeslag ontvangt, dan adviseren we je om de Belastingdienst op de hoogte te brengen van je verhuizing. Dit kun je online doen via of door een wijzigingsformulier in te vullen dat je via de belastingtelefoon (0800) 0543 op kunt vragen.

Inschrijven bij de gemeente

Bij een verhuizing hoor je je binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat je adres verandert, in te schrijven op je nieuwe woonadres. Dit doe je bij je (nieuwe) gemeente en dit kan ook digitaal. Je hebt voor de inschrijving een kopie van de huurovereenkomst en je legitimatiebewijs nodig.

Echtpaar Achter Laptop (Verkleind)
Dynhus HUUROPZEGGEN Icon 960X720 Rgb #04A6C0

Verhuisservice nieuw woonadres

Het doorgeven van je nieuwe adres aan andere bedrijven of instanties regel je eenvoudig met een verhuisservice zoals die van PostNL. Ze sturen je post ook door naar je nieuwe adres als je dat wilt.

Let er wel op dat je kijkt of alle gewenste bedrijven en instanties binnen de service vallen. Denk bijvoorbeeld aan je huisarts, tandarts, apotheek, werkgever en bijvoorbeeld de dierenarts als je huisdier is gechipt.

 

Snel contact?
We staan je graag te woord.